|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Orada bir köy ö?retmeni var uzakta... Bir okulun her ?eyi! OZAN ÖMER KADÜKER - Yeni ö?retim y?l?yla birlikte göreve ba?layan 1.2 milyon ö?retmen aras?nda en zorlu s?nav? köylerdeki ö?retmenler veriyor. Onlar sadece ö?retmen de?il; ayn? zamanda okulun idarecisi, tamircisi, temizlik görevlisi hatta kimi zaman, çocuklar?n tarladan s?n?fa gelebilmesi için mücadele eden birer gönüllü. Genç ö?retmenler, bir yandan ilk kez kar??la?t?klar? köy hayat?na uyum sa?lamaya bir yandan da mesleki deneyimsizliklerini a?maya çal???yor.ZORLUKLARLA SAVA?IYORLAR Köy Okullar? De?i?im A?? Derne?i'nin (KODA) haz?rlad??? "Köyde Ö?retmen Olmak" yaz? dizisi, k?rsalda görev yapan ö?retmenlerin ya?ad??? zorluklar? ve imkânlar? gözler önüne serdi. Köy ö?retmenlerinin görü?leri k?saca ?öyle: *Muhtar köyde yoktu ve okula camdan girmem gerekti. ?kinci gün anahtara ula??p s?n?flara girdi?imizde s?n?flar?n durumunun çok kötü oldu?unu gördük. S?ralar k?r?kt?, okulun d???nda tek bir tuvalet vard? ve su ba?lant?s? yoktu. Okulu derse ba?layabilir hâle getirmek için bir hafta boyunca babamla temizledik. * Hiçbir okulda tek ba??ma olmam??t?m. Hem idari i?lerle u?ra?acak hem de dört s?n?f? birden okutacakt?m. Bu beni biraz ?a??rtm??t?. * Aileler çocuklar? okusun istiyor ama bunun için bir çaba göstermiyor. Özellikle de k?z çocuklar?n?n. Ta??mal? e?itim bunun sebeplerinden biri. Aileler, k?z çocuklar? için bunu güvenli bulmuyor. * ?lk ay?n sonunda bir veli toplant?s? düzenledim. Saat geçmeye ba?lad?kça gelen var m? diye yolu gözlemeye ba?lad?m. O gün hiç gelen olmad?. Köyde ö?retmenlik yapman?n zorluklar?n?n yan? s?ra olumlu yanlar? da var. Öncelikle s?n?f mevcutlar? az. Ö?retmenler bu sayede s?n?flar?ndaki her bir ö?renciyi daha yak?ndan tan?yabiliyor, ö?rencinin geli?im sürecini daha yak?ndan izleyebiliyor. Bir ö?retmen köyde duyulan sayg?y? "Eve giriyorsun herkes aya?a kalk?yor. Çok önemli biri olarak hissettim" sözleriyle anlat?yor. Köylerde her okulun do?a ile iç içe, büyük bahçeleri bulunuyor. Bir ö?retmen "Bir ?ey yeti?mez denilen köyde, okulun bahçesinde küçük bir bostan yapt?m. Birkaç hafta sonra evlerinin önünde bostan olmaya ba?lad?. Olmayacak ?eyleri oldurabilmek için inisiyatif alabiliyoruz" ifadelerini kulland?. Aile ve çocuklar?n birbirlerini tan?mas?, köy halk?n?n ö?retmenin sunabilece?i bilgi ve birikime ihtiyaç duymas? ve ö?retmenin kültürel deneyim elde etme imkân? da öne ç?kanlar aras?nda yer al?yor. Ö?RETMEN ADAYLARINA KIRSALDA E??T?M DAHA ÇOK Ö?RET?LMEL? Peki, köy okullar?nda ö?retmenler için daha iyi bir ortam nas?l sa?lanabilir? KODA'ya göre köylerde nitelikli e?itim için okullarda rehberlik ve bran? ö?retmenlerinin bulunmas?, çocuklara okul d??? ve okul sonras? aktivite imkanlar? sunulmas?, k?rsal?n birikimini ortaya ç?karacak ve ihtiyaçlar?na kar??l?k gelecek bir e?itim program? geli?tirilmesi at?labilecek ad?mlardan birkaç?. Ayr?ca üniversitelerin ö?retmen yeti?tirme programlar?nda k?rsalda e?itime daha çok yer verilmesi ve ö?retmen adaylar? için k?rsalda mesleki deneyim alanlar? aç?lmas? da önemli görülüyor. Ö?retmenlerin bir di?er önerisi ise köy ö?retmenlerine çe?itli alanlarda te?vikler uygulanmas?. Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |