|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Bakan Bolat: Mersinli esnafa yüzde 50 faiz indirimli finansman deste?i Bolat, Mersin Üniversitesi Akdeniz Kültür Merkezi'nde düzenlenen Mersin Ekonomi Zirvesi Sonuç Bildirgesi Toplant?s?'nda, Mersin'in bir marka ?ehir, birlikte geli?menin ve güçlenmenin de merkezi oldu?unu söyledi.Kentin geçen y?l yüzde 4,6 art??la 10 milyar 1 milyon dolarl?k ihracat hacmine sahip oldu?unu memnuniyetle gördüklerini belirten Bolat, bunun yakla??k yar?s?n?n tar?m ve i?lenmi? g?da ürünlerinden kaynakland???n? ifade etti. Bolat, Mersin'in Do?u Akdeniz'in ticaret ve ta??mac?l?k merkezi oldu?unu anlatarak, ?öyle konu?tu: "Asl?nda bu Do?u Akdeniz'i ?öyle dü?ünmek laz?m; Afrika 45 dakika uçakla, Mersin'den ?skenderiye 45 dakika, yine bütün Orta Do?u çok yak?n. Yak?nda Mersin-Lazkiye feribot seferleri ba?l?yor, Mersin-Tartus feribot seferlerini ba?latt?k ve Mersin ayn? zamanda ?pek Yolu'nun geçti?i yer, bütün Güneydo?u Anadolu, Irak ve di?er bölge ülkelerinin Akdeniz'e kavu?tu?u yer anlam?nda çok önemli. Liman?yla, Serbest Bölgesi ve giri?imcilik kabiliyetiyle bu alanda üstünlük sa?l?yor. ?n?allah Mersin'i orta vadede bir Dubai konumunda görece?iz, bu konuda bütün yat?r?mlar?m?z yap?l?yor. Irak Kalk?nma Yolu bitti?inde, Basra'ya gelen Asya'n?n ürünleri, Avrupa'ya geçerken, Irak'tan sonra Güneydo?u yollar?m?z? izleyip Mersin'den dünyaya, Avrupa'ya aç?lacak." ?SRA?L'LE T?CARET ?DD?ALARI Mersin'in bir liman ?ehri oldu?u hat?rlatan Bolat, "Türkiye'ye toplam 21 bin Türk gemisi ve yakla??k 39 bin de yurt d??? band?ral? gemi ithalat ve ihracat amaçl? yük ta??yor, bu yakla??k 60 bin gemi geliyor demektir, bu ayn? zamanda 60 bin gemi ç?k?yor demektir. Bizim d?? ticaretimiz geçen sene 610 milyar dolard? mal baz?nda ve 167 milyar dolar da hizmetler ticaretimiz vard?, toplam 775 milyar dolarl?k bir d?? ticareti yönettik ve bu d?? ticaretin, mallar?n yüzde 80'i deniz yoluyla ta??nd?. Burada da Mersin Liman? Türkiye'de 2'nci s?rada ve 8 milyon konteyner getirdi, götürdü." dedi. Bolat, bunu vurgulamas?ndaki sebebinin, son aylarda zaman zaman Mersin Liman? ile ilgili "?srail'e giden yük u?ruyor, u?ram?yor" veya "?u ta??nacak, bu ta??nacak" gibi haberlerin dola?t?r?lmas? oldu?unu anlatarak, sözlerini ?öyle sürdürdü: "?u gerçe?i görmemiz laz?m; biz 'ate?kes görü?meleri sonuçlanacak' beklentisi ve çabalar?yla 6 ay kadar bekledik, bütün dünyadan daha fazla u?ra?t?k, önce k?smi ihracat ambargosu uygulad?k 9 Nisan 2024'te ba?layarak, 3 hafta sonra 2 May?s 2024'ten itibaren de ihracat ve ithalatta tam s?n?rlamaya geçtik. Hiçbir gümrük i?lemi yap?lm?yor, Serbest Bölge ticareti de yap?lm?yor, net. Zaten olsa bu hemen rakamlara yans?r, ortaya ç?kar. Dijital dünyada hiçbir ?eyi gizlemek mümkün de?il. Gazzelilere yap?lan soyk?r?m kar??s?nda, o karde?lerimiz için ne yapsak yetmez ama biz dünyada bunu en çok yapan ülkeyiz, devletiz, hükümetiz." Bolat, uluslararas? ticaretin büyük bölümünün gemilerle yap?ld???n? an?msatarak, ?u ifadeleri kulland?: "Bir gemi, Uzak Do?u'dan ç?kt??? zaman Asya'dan, Çin'den, Japonya'dan, di?er ülkelerden ki dünya ticaretinin ço?u oraya kayd?, 8-10 limana u?rar, oralara bo?altma yapar, oralardan bo? veya dolu konteyner al?r. Hani ?ehir hatlar? vapurlar? gibi, iskelelere u?raya u?raya gelir, yolcu al?r, indirir, onlar da yük al?r, indirir. Dolay?s?yla limanlar?n bu lojistik ?irketleri ya da konteynerlerle alakal? süreci çok iyi yönetmesi laz?m. Bu aç?dan biz 610 milyar dolarl?k ihracat?m?z ve ithalat?m?z noktas?nda ki, milli gelirimizin yüzde 40'?n? olu?turuyor, biz dikkatliyiz ama uluslararas? ticaretimizi de ?srail haricinde sürdürmek zorunday?z, halk?m?za i?, a?, gelir art???, sat?n alma gücü, refah sa?layabilmek için. O nedenle vatanda?lar?m?z müsterih olsun, ?srail konusunda en az vatanda?lar?m?z kadar bizler de hassasiyet sahibiyiz, hayat?m?z bu mücadelelerle geçti ama Uzak Do?u ticaretinin ilk geldi?i nokta Mersin. O nedenle bu limanlar aras? gemi trafikleri, konteyner trafiklerinde biz dikkatliyiz ama ?unu da bilmemiz laz?m ki o gemiler bize u?rad?ktan sonra ?srail'e de gidebilir, bunu engelleyemeyiz. Ba?ka ülkenin ?irketine veya ?irketlerine öyle bir noktada davran?ld??? zaman biz ticaret yapamaz hale geliriz. D?? ticaret, o zaman büyük darbe yiyebilir, o nedenle bu konudaki ele?tiriler, protestolar ya da önerilere aç???z ancak ?unun da bilinmesini istiyoruz; Türkiye'nin de 610 milyar dolar, milli gelirimizin yüzde 40'?n? da korumak zorunday?z. Bizden ?srail'e bir zerre ticaretin de yap?lmas?na, ?srail bizim ?artlar?m?za kar??layana kadar müsaade etmeyece?iz. Neydi o ?artlar? Derhal kal?c? ate?kes, Gazze ve Bat? ?eria'ya yard?mlar?n, yeniden imar?n derhal ba?lamas? ?artlar?n? istiyoruz. Bu noktaya gelindikten sonra zaten uluslararas? diplomasiye bak?lacak. Bunu da söylemek istedim çünkü Mersin bu konudan çok etkilenen bir bölge." Bakan Bolat, kentle ilgili de bilgiler vererek, Mersin'de yap?m? devam eden projelerin tamamlanaca??n? vurgulad?. AKKUYU NÜKLEER GÜÇ SANTRAL? Bolat, Akkuyu Nükleer Güç Santrali'nin ülkenin iftihar kayna?? oldu?una dikkati çekerek, ?unlar? ifade etti: "?n?allah birinci reaktörün yap?m?n?n yüzde 90'? tamamland?. Asl?nda geçen sene Cumhuriyet Bayram?'nda hizmete girecekti fakat Alman ?irketinin bu Rusya-Ukrayna Sava??'ndaki yapt?r?mlar nedeniyle önemli bir ürünü vermemesi nedeniyle alternatif bir ülkeye sipari? verilmek zorunda kal?nd?. Onun gelmesiyle in?allah bu y?l birinci ünite hizmete al?nm?? olacak, 4 ünite bitti?inde Türkiye'nin enerji ihtiyac?n?n yüzde 10'unu kar??layacak." Mersinli esnaf ve sanatkarlar için bu y?l?n ilk 5 ay?nda 1 milyar 800 milyon liral?k yüzde 50 faiz sübvansiyonlu, yüzde 25 maliyetli kredi deste?i sa?lad?klar?n? hat?rlatan Bakan Bolat, ?unlar? kaydetti: "Milletvekillerim buraya gelirken telefon açt?lar ve dediler ki 'Esnaf?n gerçekten ?u anda bir beklentisi var'. Biz de Halk Bankas? ile Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Kredi ve Kefalet Kooperatifleri Birlikleri Merkez Birli?i (TESKOMB) ile konu?tuk, Mersinli esnafa bu sabahtan ba?lamak üzere 100 milyon lira daha, yüzde 50 faiz indirimli finansman deste?i sa?lad?k. Hay?rl? u?urlu olsun." Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |