
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul'un iki yakasını bir araya getirme fikri, milattan önceye kadar uzanıyor. Söz konusu coğrafyada hüküm süren medeniyetlerin en büyük hayallerinden biri, iki kıtanın bir araya getirilmesiydi.
Özellikle 16. yüzyıldan sonra iki kıtanın bağlantısına ilişkin çok sayıda fikir ve proje ortaya atılmış ancak Boğaziçi Kö
prüsü'ne kadar gerçekleşmemişti.
1950'lerde Demokrat Parti hükümetinin isteğiyle boğaz kö
prüsü konusunun incelenmesi için İstanbul Belediyesi, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ilgililerinden oluşan bir komite kuruldu. Komitenin, konunun uzman bir firmaya incelettirilmesi önerisiyle Karayolları Genel Müdürlüğü, ABD'li bir firmadan teklif istemiş ancak mali ve yönetsel zorluklar nedeniyle proje uygulanamamıştı.
İstanbul'un 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girmesi, yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla Boğaz'da kö
prülerin yapılması için ilk adımlar atıldı.
İki kıtanın birbirine bağlanması için yapılacak kö
prü için hazırlanan proje kabul edildi. Yapımını İngiliz ve Alman firmaların üstlendiği Boğaziçi Kö
prüsü'nün inşasına, Şubat 1970'te Beylerbeyi ayak sahasında yapılan törenle başlandı.
Toplam uzunluğu 1560 metre, kuleler arası uzunluğu 1074 metre olan 6 şeritli kö
prünün inşası sırasında 63 bin metreküp kazı yapılırken, 71 bin metreküp beton, 4 bin ton betonarme çeliği, 17 bin ton yapı çeliği ve 6 bin ton kablo çeliği kullanıldı.
Cumhuriyet'in 50. yıl dönümünde hizmete girdi
Boğaziçi Kö
prüsü, yaklaşık 3 yıl 8 ayda tamamlanırken, kö
prünün yapımı için ödenen rakam 23 milyon 213 bin 666 dolar (dönemin rakamlarıyla 191 milyon 785 bin 265 lira) oldu.
Megakentin iki yakasını birbirine bağlayan ilk kö
prü olan ve yapımı öncesinde büyük tartışmalar yaşanan Boğaziçi Kö
prüsü, tamamlanmasının ardından Cumhuriyet'in 50. yıl dönümünde, 29 Ekim'den bir gün sonra, 30 Ekim 1973'te dönemin Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk tarafından açıldı.
Darbe girişiminde köprüde şehit olanlar anısına ismi değiştirildi
Boğaziçi Kö
prüsü'nün resmi adı, 26 Temmuz 2016'dan itibaren Fetullahçı Terör Örgütü'nün (FETÖ) 15 Temmuz'daki darbe girişimi sırasında bu kö
prüde hayatını kaybedenlerin anısına "15 Temmuz Şehitler Kö
prüsü" olarak değiştirildi.
İlk yılında günde ortalama 24 bin araca hizmet veren kö
prü, 15 yıl boyunca İstanbul'un iki yakası arasında kara ulaşımını sağlayan tek bağlantı yolu olma görevini sürdürdü. Kö
prü bu görevi, 1988'den itibaren Fatih Sultan Mehmet Kö
prüsü, 26 Ağustos 2016'dan bu yana Yavuz Sultan Selim Kö
prüsü ve 20 Aralık 2016'dan itibaren de Avrasya Tüneli ile paylaşmaya başladı.
Günlük ortalama 195 bin araç geçiyor
15 Temmuz Şehitler Kö
prüsü, İstanbul ulaşımının çok önemli bir halkası olma özelliği taşıyor ve megakentin trafik yükünü azaltma konusunda büyük rol oynuyor.
Açıldığı tarihten bu yana 2 milyar 722 milyon aracın geçtiği kö
prüyü, günlük ortalama 195 bin araç kullanıyor. 15 Temmuz Şehitler Kö
prüsü'nü de kapsayan güzergahta 1979'dan itibaren maraton da düzenleniyor. Her geçen yıl daha çok ilgi çeken maraton, uluslararası alanda da oldukça ses getiriyor.
Kaynak ; Milliyet