
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin karayolu ulaşım altyapısında hayata geçirilen kö
prü projelerine ilişkin açıklamada bulundu. Uraloğlu, son 23 yılda ulaşımda fiziki engellerin birer birer ortadan kaldırıldığını ve bu dönemde yapılan yapılarla ülkenin dört bir yanının yeniden birbirine bağlandığını söyledi.
23 YILDA 488 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA 4 BİN 75 YENİ KÖPRÜ İNŞA ETTİK
Bakan Uraloğlu, 2002 yılında Türkiye'de sadece 311 kilometre uzunluğunda 5 bin 967 kö
prü bulunduğunu anımsatarak, "Son 23 yılda 488 kilometre uzunluğunda 4 bin 75 yeni kö
prü inşa ederek kö
prü sayısını 10 bin 42'ye, toplam uzunluğu ise 799 kilometreye ulaştırdık. Eğer bu kö
prüler art arda sıralansaydı turizmin başkenti Antalya'dan neredeyse İpsala Sınır Kapısı'na yani Yunanistan'a kadar kesintisiz ulaşım sağlanabilirdi." açıklamasında bulundu.
1915 ÇANAKKALE VE ZİGANA TÜNELİ DÜNYA LİSTELERİNDE
Kö
prülerle vadileri, nehirleri aştıklarını, şehirleri birleştirdiklerini belirten Uraloğlu, Türkiye'nin yalnızca ulaşımdaki fiziksel engelleri değil, mühendislik sınırlarını da aştığını vurguladı. Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
"Dünyada ilkleri başardık, uluslararası arenada ödüller aldık. 1915 Çanakkale Kö
prüsü, 2 bin 23 metrelik ana açıklığıyla dünyanın en geniş ana açıklığa sahip asma kö
prüsü olarak tarihe geçti. Yavuz Sultan Selim Kö
prüsü ise üzerinden raylı sistem geçen en uzun asma kö
prü konumunda."
MÜHENDİSLİKTE VE MİRAS KORUMADA İLKLER
Bakan Uraloğlu, Elazığ'daki Kömürhan Kö
prüsü'nün ters Y tipi kule tasarımıyla 660 metre uzunluğunda inşa edildiğini belirterek, "168,5 metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığıyla bu yapı, dünya literatüründe 4. Sırada yer alıyor." dedi.
Uraloğlu ayrıca, yükseklikleri 42-166 metre arasında değişen 8 adet orta ve 2 adet kenar ayak üzerinde, dengeli konsol yapım metoduna göre toplam bin 372 metre uzunluğunda projelendirilen Eğiste Hadimi Viyadüğü'nün de bu özellikleriyle Türkiye'nin en yüksek ayaklı ve en uzun dengeli konsol kö
prüsü olduğunu söyledi.
Kültürel mirasın korunmasına yönelik Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu'nda hayata geçirilen Neonteikhos Antik Kenti'nde bulunan tarihi yol ve kalıntıların korunması için özel olarak tasarlanan çelik arkeolojik kö
prünün, dünyada ilk ve tek uygulama olduğunu belirten Uraloğlu, bu projenin Amerika merkezli National Corrugated Steel Pipe Association (NCSPA) tarafından 2021 yılında "Yılın En İyi Özel Uygulama Projesi" ödülünü kazandığını söyledi.
ÖDÜLLERLE TESCİLLENEN DEV PROJELER
Uraloğlu, kö
prü projelerinin yalnızca mühendislik açısından değil, aldığı ödüllerle de uluslararası alanda takdir edildiğine dikkati çekerek Osmangazi Kö
prüsü'nün Japonya İnşaat Mühendisleri Derneği tarafından Üstün İnşaat Mühendisliği Başarı Ödülü'ne, Japonya Ulaştırma, Arazi ve Altyapı Bakanlığı tarafından ise İnşaat Uluslararası Ödülü'ne layık görüldüğünü belirtti. Bakan Uraloğlu ayrıca 1915 Çanakkale Kö
prüsü ve Malkara Çanakkale Otoyolu'nun 24 farklı ödülü de elinde tuttuğunu kaydetti.
Uraloğlu, "Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Kö
prüsü ise 6'sı uluslararası olmak üzere toplam 10 ödüle layık görülmüştür. Uluslararası Yol Federasyonu (IRF) Tasarım Ödülü, Uluslararası Kö
prü ve Yapı Mühendisliği Birliği (IABSE) Üstün Yapı Ödülü, World Architecture News En İyi Kö
prü Ödülü gibi prestijli ödüller bu projelere verildi" dedi.
Eğiste Hadimi Viyadüğü'nün 2023'te, Kömürhan Kö
prüsü'nün ise 2024'te Uluslararası Yol Federasyonu tarafından kendi alanlarında yılın projeleri seçildiğini de belirten Uraloğlu, "Bu projeler yalnızca ulaşımı kolaylaştırmakla kalmıyor, Türk mühendisliğini de dünya sahnesine taşıyor" dedi.
Kaynak ; Milliyet