|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Türkiye'de 4+4+4 zorunlu e?itimde de?i?iklik: Masada hangi formüller var? Gündeme gelen alternatif modeller aras?nda, lise e?itiminde ilk 3 y?l?n zorunlu, son y?l?n üniversiteye haz?rl?k süreci olarak yap?land?r?ld??? "3+1 modeli" ile ilk 2 y?l?n ard?ndan diploma verilmesini ve isteyen ö?renciler için 2 y?l daha akademik veya mesleki e?itim sunulmas?n? öngören "2+2 modeli" öne ç?k?yor.E?itim-Bir-Sen Genel Sekreteri Talat Yavuz, AA muhabirine yapt??? aç?klamada, zorunlu e?itimin bireylerin temel haklara eri?imini sa?layan ve toplumsal e?itli?i destekleyen temel kamusal hizmetlerden biri oldu?unu ancak e?itim sistemlerinin toplumlar?n ihtiyaçlar? ve dönü?en ko?ullar? do?rultusunda sürekli gözden geçirilmesi gerekti?ini belirtti. Sendikan?n bu anlay??la, 12 y?ll?k zorunlu e?itim yap?s?n?, sahadan ve politika belgelerinden elde edilen veriler ?????nda yeniden de?erlendirmeye yönelik kapsaml? bir ara?t?rma ba?latt?klar?n? aktaran Yavuz, TBMM tutanaklar?, Milli E?itim Bakanl??? politika metinleri, uluslararas? kar??la?t?rmal? raporlar ve STK analizleri gibi birçok kayna?? inceleyerek mevcut sistemin güçlü ve sorunlu yönlerini analiz ettiklerini kaydetti. Yavuz, "Elde edilen bulgular, e?itimin niteli?ini art?rmak, kaynaklar? daha etkin kullanmak ve ö?rencilerin ilgi-yeteneklerine uygun kariyer yollar? sunmak amac?yla zorunlu e?itimin yap?s?n?n yeniden ele al?nmas? gerekti?ini ortaya koymaktad?r." ifadelerini kulland?. Ö?retmen, yönetici ve di?er payda?larla kapsaml? bir saha ara?t?rma ve anket çal??mas? yapacaklar?n? ifade eden Yavuz, ?u ifadeleri kulland?: "Nihai hedefimiz, kat?l?mc?, veriye dayal? ve çözüm odakl? bir model önerisi geli?tirmek ve karar al?c?lara somut katk?lar sunmakt?r. Son a?amada ise bu veriler do?rultusunda kamuoyuyla ve karar vericilerle payla??lmak üzere yeni bir model önerisi geli?tirilecektir. Model önerisi için ?u anda gündemimizde, lisenin son y?llar?n?n iste?e ba?l? hale getirildi?i bireyselle?tirilmi? ve modüler bir ortaö?retim yap?s?n?n kurulmas?, okul öncesi e?itimin zorunlu ve ücretsiz hale getirilmesi, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) ile dijital okuryazarl?k gibi alanlara dayal? esnek müfredat modelleri geli?tirilmesi, mesleki yönlendirme sistemlerinin güçlendirilmesi ve haftal?k çevrim içi e?itim günleri ile dijital ö?renme becerilerinin art?r?lmas? yer almaktad?r." ![]() "YIL BAZLI YAPILANDIRMA, ÇOK BOYUTLU VER? ANAL?ZLER?NE DAYANMALI" Tekirda? Nam?k Kemal Üniversitesi Çocuk Geli?imi Bölümü Ö?retim Üyesi ve Enstitü Sosyal'in ara?t?rmac?lar?ndan Doç. Dr. Turgay Önta? da uluslararas? kar??la?t?rmalar?n ülkelerdeki ö?rencilerin e?itim kademelerinde geçirdi?i sürelerde ve kademe geçi?lerinde farkl? modeller uygulayabildi?ini gösterdi?ini bildirdi. E?itim süresinin y?l baz?nda nas?l yap?land?r?laca??na dair kararlar?n ülkenin özgül sosyal, ekonomik ve kültürel ba?lam? dikkate al?narak verilmesi gerekti?ini vurgulayan Doç. Dr. Önta?, "Türkiye özelinde e?itim politikalar?na gerçekle?tirilen uygulamalar?n zamansal çerçevelemelerine dikkat edildi?inde geçmi?te zorunlu e?itimin 8 y?la ç?kar?lmas? ve daha sonra 4+4+4 modeliyle kademeli hale getirilmesi süreci pek çok de?i?kenden etkilenmi?tir. Mevcut sistemin 12'nci y?l?nda yürütülen tart??malar bu düzenlemenin etkilerini de?erlendirmek ve yeni yap?lar?n in?as? e?itim sistemlerinin daha da demokratikle?mesi aç?s?ndan önemli bir f?rsat sunmaktad?r." ifadelerini kulland?. Ortaö?retimde daha esnek modellere geçilmesi yönünde ortak bir beklenti olu?tu?unu aktaran Doç. Dr. Önta?, temel hedefin ö?rencilerin okulda geçirdikleri sürenin ya?amla daha güçlü ba?lar kurmas?n? sa?layan hem akademik geli?imlerini destekleyen hem de mesleki ve toplumsal ya?ama entegrasyonlar?n? kolayla?t?ran bir sistemin olu?turulmas? gerekti?ini kaydetti. Doç. Dr. Turgay Önta?, ?u aç?klamalarda bulundu: "Y?l bazl? yap?land?rman?n çok boyutlu veri analizleri temelinde belirlenmesi önem arz etmektedir. Ancak bu esnekli?in pedagojik, toplumsal, politik ve ekonomik göstergeler do?rultusunda optimal düzeyde uygulanabilece?i bir sistemin tart???lmas? gerekmektedir. Lisede 2+2 modelinin ortaö?retimin ilk iki y?l?n? zorunlu ve temel akademik yeterlilikleri kazand?ran bir yap? olarak kurgulanabilirken sonraki iki y?l? ö?rencilerin yüksekö?retime haz?rl?k ya da i? gücü piyasas?na geçi? süreçlerine göre esnek biçimde tasarlamas? mümkündür. Söz konusu modelin etkili biçimde uygulanabilmesi, ö?rencileri farkl?la?an hedeflere göre yönlendirebilen güçlü bir kariyer rehberli?i sisteminin geli?tirilmesini zorunlu k?lmaktad?r. Son olarak tart???lan 2+2 modelinin i?levsel ve sürdürülebilir olabilmesi yüksekö?retime geçi? sisteminin yeni yap?yla birlikte kurgulanmas?na ba?l?d?r. Özellikle akademik odakl? ikinci iki y?l? tamamlayan ö?rencilerin bir üst ö?renim kademesine geçi?te kar??la?acaklar? f?rsat alanlar?, modelin cazibesini ve sistem üzerindeki dönü?türücü etkisini do?rudan belirleyecektir." "12. SINIF, ÜN?VERS?TE SINAVINA HAZIRLIK YILI OLARAK YAPILANDIRILAB?L?R" Hacettepe Üniversitesi E?itim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. ?smail Hakk? Mirici de Türkiye'nin e?itim sistemini geli?tirme çabalar?nda, OECD ülkelerindeki ba?ar?l? örneklerden ve bilimsel ara?t?rmalar?n bulgular?ndan yararlan?lmas?n?n önemli oldu?unu bildirdi. Türkiye'de lise düzeyinde mesleki ve teknik e?itime daha fazla önem verilmesi, ö?rencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun alanlarda uzmanla?malar?n?n sa?lanarak i?gücü piyasas?na daha iyi haz?rlanmalar? gerekti?inin alt?n? çizen Prof. Dr. Mirici, "Ancak bu e?itimin de zorunlu e?itimin bir parças? olarak sunulmas? önemlidir. Meslek liselerinden meslek yüksekokullar?na s?navs?z geçi? projesi daha planl? bir biçimde gerçekle?tirilmeli, meslek yüksekokullar?ndan da üniversitelere s?navs?z geçi? hakk? verilmelidir. Böylece, meslek liseleri toplumun her kesimindeki gençler için cazibeli hale gelecektir." aç?klamas?nda bulundu. Türkiye'nin gelece?i için ö?rencilerin iyi e?itim almas?n?n kritik öneme sahip oldu?unu vurgulayan Prof. Dr. Mirici, "Lise e?itiminin zorunlu olmaktan ç?kar?lmas? yerine, mevcut zorunlu e?itim sisteminin kalitesini art?rmaya ve tüm ö?rencilere e?it f?rsatlar sunmaya odaklanmak daha sürdürülebilir ve faydal? bir yakla??m olacakt?r. 4 y?ll?k zorunlu lise e?itimine alternatif bir yenilik planlamak istenirse, liselerdeki 4. y?l seçmeli olabilir, yani 3+1 modeli ile lisede ilk 3 y?l zorunlu hale getirilip, 12. s?n?f ise üniversite s?nav?na haz?rl?k y?l? olarak yap?land?r?labilir." "B?R KARAR ALMAMIZ GEREK?RSE ALIRIZ" Milli E?itim Bakan? Yusuf Tekin de kat?ld??? bir programda konuya ili?kin ?u aç?klamalarda bulunmu?tu: Al?nt? Metni Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |