|
|
| |
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Uçak kazasında ilk tespit: Önce kuyruk koptu AYDIN HASAN / ANKARA - Azerbaycan’dan Türkiye’ye gelmek için havalanan Türk Hava Kuvvetleri’ne ait C-130 tipi askeri kargo uçağı, Gürcistan-Azerbaycan sınırında önceki gün düştü. Kazada 20 asker şehit oldu.Şehitlerin, Kayseri 12. Hava Ulaştırma Üssü ile F-16 savaş uçaklarından oluşan Tunç Filo’nun bulunduğu Merzifon 5. Jet Ana Üssü personeli olduğu belirtildi.İlginizi ÇekebilirMühimmat yok Türkiye, Azerbaycan’da düzenlenen Zafer Günü törenlerine, altı F-16 savaş uçağı ile katılmıştı. Kargo uçağı, Azerbaycan’a bu uçakların parçaları ile bakım ekibini taşımıştı.Uçakta dönerken de F-16 yedek parçaları ve ikmal malzemeleri olduğu, altı ton yükün içindemühimmat ve patlayıcı bulunmadığı öğrenildi. Hava Kuvvetleri Değerlendirme ve Denetleme Başkanı Korgeneral Yaşar Kadıoğlu başkanlığında oluşturulan inceleme ekibi, A400 M-Koca Yusuf uçağı ile Gürcistan’a gitti. Gürcistan’da ceza davası açıldı ve olay yeri güvenlik altına alındı. Soruşturma Gürcistan ve Türk Hava Kuvvetleri tarafından iki yönlü ve koordineli olarak yürütülüyor. Arama kurtarma çalışmaları ile kaza kırım ekibinin incelemeleri, dün 06.30 itibarıyla başlatıldı. Akşam saatleri itibarıyla 19 askerin naaşına ulaşılırken, 1 askerin naaşını arama çalışmaları sürüyor. Karakutu Türkiye’de Önce uçak enkazının arazideki dağılımı belirlendi. Enkaz parçaları toplanacakveKayseri’de birleştirilecek.Enkazındağıldığı arazideki çalışmalar, kazanın röntgeninin çekilmesi açısından önemli. İlk kaza kırım senaryoları, bu tespitlere göre yapılacak. Kaza sırasında ilk kopan parçanın kuyruk olduğu anlaşıldı.Bunun nedenleriaraştırılıyor. Gövdede bir dış müdahale izine rastlanmadığı belirtildi. Uçağın bulunan karakutusu da Türkiye’ye getirildi. 2026’da bakıma girecekti Türk Hava Kuvvetleri envanterinde 13 adet C-130E ve altı adet C-130B nakliye uçağı bulunuyor. Modernizasyonları yapılan bu uçaklar içinde Suudi Arabistan’dan alınan ikinci el uçaklar da yer alıyor. Düşen uçağın, Suudi Arabistan’dan 2010 yılında alındığı, 2020’derevizyona alınarak bakımdan geçirildiği belirtiliyor. Uçağın, gelecek yıl temmuz ayında bakıma alınması planlanıyordu. Kargo uçakları, altı yılda bir bakıma alınıyor. Uçağın gövdesinde korozyon olma ihtimali üzerinde de duruluyor. Uzmanlar Milliyet’e konuştu: Korozyon olabilir Uzmanlar,uçağındüşmesinin olası nedenleri konusunda Milliyet’e şu değerlendirmede bulundu: ? Dr. Mustafa Sıtkı Tatar: Metal yorulmasına bağlı beklenmedik şekilde veya uçağın mekanik kısımlarında meydana gelen beklenmedik bir korozyon ya da değişim, uçuş esnasında bile olabilir. Pervaneninarka mil kısmında bir korozyona maruz kalma nedeniyle bir çatlama olur; o diğer bütün sistemi etkileyeceğinden bir anda gövdeden kanattan çıkma olur ve uçağın bütün teknik kapasitesini sıfıra indirir. ? Dr. Öğr. Üyesi Tolga İnan (Bahçeşehir Üniversitesi):İki numaralı yani gövdeye yakın olan motorda pervanenin önce koptuğunu gözlemledim. Pervane çok yakın olduğu için bu durumda çağın burnu da kopabilir. Uçak tamamen yerle bir olur. Yani orada artık kuyruk da olmaz. Burada mekanik bir problemden, korozyon probleminden dolayı böyle bir şey olması mümkün. ‘Revizyondan geçti’ ? Prof. Dr. Ragıp Kutay Karaca (İstanbul Aydın Üniversitesi):Dört motoru bile dursa süzülme yeteneği çok kuvvetli. Bu uçaklar büyük revizyondan geçti, bu bir bakımın ötesi revizyondu. Dışarıdan bir füzeyle vurulma noktası var ise bu çok kısa süreçte ortaya çıkacaktır.ASENA YATAĞAN Ankara Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |