|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Bakan ?im?ek, ekonomideki kazan?mlar? kal?c? hale getirmek için yap?sal dönü?ümün önemine i?aret etti ?im?ek, Anadolu Ajans?n?n (AA) Global ?leti?im Orta?? oldu?u Doha Forum 2025'in "?ok Dalgalar? ve Güvenlik A?lar?: Kesinti Ça??nda Ticareti Yeniden Dü?ünmek" ba?l?kl? panelinde konu?tu.Türkiye ekonomisinde son 2,5 y?lda bütçe aç???n?n yüzde 3 seviyesine geriledi?ini ve borç stokunun Gayri Safi Yurtiçi Has?la'ya (GSYH) oran?n?n yüzde 24'e dü?tü?ünü an?msatan ?im?ek, "Cari aç?k büyük ölçüde ortadan kalkt?. Son 2,5 y?lda brüt rezervimiz 120 milyar dolar artt?, kur korumal? mevduat 140 milyar dolar azald?." diye konu?tu. ?im?ek, Türkiye'de ekonomik büyümenin son 25 y?lda yüzde 5,5 seviyesinde oldu?unu ancak bugün yüzde 3-4 civar?nda gerçekle?ti?ini belirterek, konu?mas?n? ?öyle sürdürdü: "Bu büyüme oranlar? mütevaz? ancak yönetilebilir. ??sizlik de tek haneli seviyede. En büyük sorun hala enflasyon. Enflasyon yüzde 70'lerin ortas?ndan yüzde 31'e indi ve tek haneye de inecek. Yani pek çok endi?eyi giderdik. ?imdi as?l konu, tüm bu kazan?mlar? kal?c? hale getirecek yap?sal dönü?ümdür. Say?n Cumhurba?kan?m?z 2026'y? 'yap?sal reformlar' y?l? ilan etti ve bu konuda çok iyimserim." ?lginizi Çekebilir"KÜRESEL T?CARETTEK? PARÇALANMANIN PANZEHR? BÖLGESEL ENTEGRASYON" Dünyada de?i?en ticaret politikalar?na de?inen ?im?ek, Türkiye?nin d?? ticaretinin yakla??k yüzde 80-85?inin kural bazl? bir çerçevede yürüdü?ünü, ihracat?m?z?n yüzde 62?sinin ise serbest ticaret anla?malar?m?z?n bulundu?u ülkelere yöneldi?ini vurgulad?. ?im?ek, Türkiye'nin hizmet ihracat?nda dünyada ilk 20 ülke içinde oldu?unu ve bir turizm destinasyonu olarak hizmet sektöründeki fazlay? sürdürmek istediklerini vurgulad?. Bu kapsamda Türkiye'nin bölgede dijital hizmet ihracat merkezi haline gelmeyi hedefledi?ini dile getiren ?im?ek, ?öyle konu?tu: "Kural bazl? ticareti tercih ediyoruz ve bu nedenle Körfez ??birli?i Konseyi ülkeleriyle bir serbest ticaret anla?mas? yapmak istiyoruz. Küresel ticarette parçalanma varsa buna kar?? panzehir olarak bölgesel entegrasyona odaklanaca??z. Bu nedenle bölgemizdeki ortaklar?m?z?, Basra Körfezi?ni yüksek h?zl? demiryolu ve otoyolla ba?layacak yeni bir kalk?nma yolu projesine yat?r?m yapmaya ikna etmeye çal???yoruz. Böylece bölgeyi Pekin'e ve Londra'ya ba?layabiliriz çünkü altyap?m?z var. Yani ba?lant?sall?k, bölgesel entegrasyon, sanayi politikalar? ve hizmet ihracat? birlikte ilerleyecek." ?im?ek, ABD'nin gümrük tarifeleri ve ticaret gerilimlerine ili?kin ise özellikle ABD-Çin aras?ndaki tarife sava??n?n dolayl? etkisinin önemli bir risk olu?turdu?unu, Asya'n?n ticaret rotas?nda de?i?im ya?and???n? söyledi. "Biz tarifelerden çok tarifelerin dolayl? etkilerinden ve tarife kapsam? d???ndaki engellerden endi?eliyiz." diyen ?im?ek, Çinli muhataplar?yla yap?c? bir diyalog sürdürdüklerinin alt?n? çizdi. ?im?ek, ticaretteki bu tür geli?meler kar??s?nda hiçbir ülkenin ?tamamen ba????kl?k sahibi? olamayaca??n? vurgulayarak, ?Türkiye gibi ekonomiler için dolayl? etkiler çok daha belirgin, zira dünyan?n 14?üncü büyük üretim üssüyüz. Özellikle emek yo?un sektörlerde üretimin co?rafyas? de?i?iyor. Biz de bu dönü?ümden etkilenen kesimlere nas?l destek verebilece?imize odaklan?yoruz. Bu nedenle lojistik yat?r?mlar?, ak?ll? maliye politikalar? ve bu tür bozulmalara kar?? h?zl? çözümler geli?tirmek büyük önem ta??yor.? ifadelerini kulland?. Uzun vadeli refah?n anahtar? olarak verimlilik art??? ve i?gücünün etkin kullan?m?n? vurgulayan ?im?ek, ?Demografi i?gücü aç?s?ndan art?k küresel ekonominin lehine de?il, pek çok ülke hâlâ yüksek borçlulukla kar?? kar??ya. Dolay?s?yla geriye kalan en gerçekçi yol, verimlili?i art?rmak. Bu da kaynaklar? daha üretken alanlara ve teknolojiye yönlendirmeyi gerektiriyor.? dedi. Kaynak ; Milliyet |
|
| |