|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Togg, Türkiye'nin geli?en otomotiv ekosistemi için önemli bir 'e?ik' oldu Türkiye'nin yerli otomobil hayali, 1961 y?l?nda üretilen "Devrim" otomobiliyle ilk kez somutla?t?, seri üretime geçemese de "Devrim", Türkiye'nin sanayile?me vizyonunda önemli bir dönüm noktas? oldu.Aradan geçen y?llarda geli?en Türkiye'deki otomotiv ekosistemi, bugün Togg'un üretimiyle yeni bir evreye ta??nd?. Türkiye, sahip oldu?u otomotiv ekosistemiyle hem Avrupa'da hem de küresel arenada önemli bir oyuncu olarak öne ç?k?yor. Konuya ili?kin AA muhabirine de?erlendirmede bulunan Avdagiç, Türkiye'deki otomotiv üretiminin ba?lang?c?n?n Cumhuriyet'in ilk y?llar?na kadar geri gidebilece?ini söyledi. 1929'da ?stanbul Ticaret Odas?n?n (?TO) i?letti?i Tophane Ambarlar?n? Türkiye'de otomobil üretilebilmesi için dünyan?n en büyük motorlu ta??t üreticisi olan Ford Motor Company'e devretti?ini anlatan Avdagiç, böylece Tophane'de Türkiye'de ilk otomotiv fabrikas?n?n kuruldu?unu kaydetti. Avdagiç, sözlerini ?öyle sürdürdü: "Amaç hem Türkiye hem de Rusya ve bölge ülkelerine burada montaj? yap?lan araçlar? ihraç etmekti. Çe?itli nedenlerle bu proje k?sa bir süre sonra sona erdi ama Türkiye'de otomobil üretme gelene?ini ve sevdas?n? da ba?latt?. Elbette gerçek k?r?lma noktas?, 1961'de Türk mühendislerinin otomotivde yerli ve milli bir üretim olabilece?i alg?s?n? yerle?tirdi?i Devrim'in imal edilmesi oldu. Çe?itli siyasi ve ekonomik nedenlerle gerekli deste?i bulamam?? olsa da bir zihniyet 'devrim'ine de i?aret eder." "Togg, Devrim'in ba?latt??? ba?ar? hikayesinin 21'inci yüzy?ldaki ad?d?r" ?TO Ba?kan? Avdagiç, 1960'l? y?llarda BMC'nin, Otosan'?n montaj ile ba?lay?p artan yerlilik oran?yla devam eden sürecin, 1970'lerde Oyak-Renault ve TOFA?'?n yabanc? i?birlikleriyle iyice geli?ti?ini ve ciddi bir ekosistemin olu?mas?n? sa?lad???n? belirtti. Avdagiç, merhum Ba?bakan Necmettin Erbakan'?n "Kendi tank?m?z?, kendi topumuzu, kendi otomobilimizi yapaca??z" retori?ine vurgu yapt?. Bu ekosistemin üzerine 1980'lerde merhum Cumhurba?kan? Turgut Özal'?n gerçekle?tirdi?i ekonomik de?i?imle yeni bir dönem in?a edildi?ini dile getiren Avdagiç, ?öyle devam etti: "Bu da ikinci büyük k?r?lmayd?. Türkiye d?? dünya ile bütünle?ik ve rekabet edebilir bir otomotiv tedarik sanayisi ortaya koymakla kalmad?, ayn? zamanda Ford Otosan, Toyota Türkiye, Hyundai Assan gibi firmalar ülkemizde üretim üsleri kurdu. 'Otomotivin tekeri bir kez yol ile bulu?unca' gerisi geldi. Dünyadaki rekabet ve geli?meleri takip eden AR-GE merkezleri kuruldu, mühendislik kabiliyetimiz geli?ti, tasar?m ve geli?tirme becerimiz yükseldi. Bu yükseli?, siyasi özgüvenin ekonomik özgüvenle bulu?tu?u son 25 y?lda, yerli ve milli üretimin çe?itli alanlardaki ba?ar?l? sonuçlar?yla d??a vurdu. Otomotiv sektöründe ise bu sonuç, Türkiye'nin otomobili Togg ile oldu. Bana göre Togg, Türk otomotiv tarihindeki yüksek teknolojiyle bütünle?mi? üçüncü önemli k?r?lma noktam?zd?r. Hatta Togg, Devrim'in 64 y?l önce ba?latt??? ba?ar? hikayesinin 21'inci yüzy?ldaki ad?d?r. Art?k yüzde 100 elektrikli üretilen, yurt d???na pazarlanan, kullan?c?n?n '?yi ki alm???m' dedi?i yerli bir markam?z var." "Togg dijital gelece?imiz için önemli bir kap?y? aralamad?, sonuna kadar açt?" ?ekib Avdagiç, küresel otomotiv sektöründeki dönü?üme de?inerek, elektrikli otomotive geçi?in ba? döndürücü bir h?zla geli?ti?ine i?aret etti. Avdagiç, Türkiye'nin otomotiv sanayisinin 2024'te 1 milyon 468 bin 393 motorlu araç üretimiyle Avrupa'da 4'üncü büyük üreticisi oldu?una dikkati çekti. Ekonominin hassas bir süreçten geçerken bile otomotivde avantajlar?n? korumay? ba?ard???n? belirten Avdagiç, "Tedarik sanayi vurgusu önemli. Çünkü otomotiv üretimi ile 1 birim üretim ba??na 6,2 birim yan etki elde ediliyor. Yani tedarikçiler, lojistik, mühendislik, yaz?l?m ve finans da dahil edildi?inde otomotiv sektörünün GSYH etkisi çok yüksek. O yüzden sadece üretimde de?il, endüstriyel bilgi üretiminde de önde olmal?y?z. Togg bizim için bu ba?lamda bir e?ik oldu. E?ikten de öte... Togg dijital gelece?imiz için önemli bir kap?y? aralamad?, sonuna kadar açt?. Ak?ll? cihaz, yeni nesil araç geli?tirme yar???nda sembol bir proje olarak yeni markalara ilham veren, yol gösteren bir kutup y?ld?z? oldu." ?eklinde konu?tu. Avdagiç, baz? firmalar?n daha önce "elektrikli otobüs" üretimini ba?latmas? ve ard?ndan Togg'un üretilmesiyle di?er baz? firmalar?n da "elektrikli ticari araç" üretimine yönelmelerinin sadece sektörü de?il tedarik sanayisini çok h?zl? dönü?türdü?ünü ve geli?tirdi?ini söyledi. Togg üretiminin ba?lamas?n?, "yerli pil üretimi, elektrik motoru üretimi, çe?itli di?er parçalar?n yerlile?tirilmesi gibi çal??malarla, klasik içten yanmal? motorlu marka-modeller için yap?lan üretimlerin elektrikli araç pazar?na do?ru dönü?ümü" aç?s?ndan önemli bir f?rsat olarak gördüklerini anlatan Avdagiç, ?unlar? kaydetti: "Türkiye bu alanda birçok ?eyi ba?aracak potansiyele sahip. Sadece 200'e yak?n otomotiv AR-GE merkezimizin bulunmas? bunun önemli bir göstergesi. Eminim ki üretim yeni dönemde batarya modül üretimleri, yaz?l?m tabanl? araç sistemleri, otonom sürü? algoritmalar?, geri dönü?türülebilir malzeme teknolojileri gibi yüksek teknoloji alanlar?na kayacak. Bu alandaki firmalar? geli?tirip büyütecek. Hükümetin de bu çal??malar? vergi, te?vik ve benzeri politikalarla desteklemesi çok önemli. Zaten Bosch, Valeo, Mahle, ZF, Continental gibi dünya devlerinin tedarik zincirinde Türk firmalar? önemli bir yere sahip. Yani bizim tedarik firmalar?m?z Avrupa pazar?na yüksek hacimli ihracat yap?yor. Bugün dünya markas? olan birçok otomobile orijinal parça üretimleri gerçekle?tiriyoruz. Yine inverter, motor gövdesi, kablo sistemleri gibi komponentleri üretme kabiliyeti olan birçok büyük yerli firma, bu dönü?üm için yat?r?mlara ba?lad?. Ayr?ca AR-GE merkezleri olan tedarikçiler de elektrikli araçlara uygun yeni ürünler geli?tiriyor. Elbette baz? tedarikçiler de zorlanacak ama zorlanan?n yerine haz?rl?k yapanlar geçecektir ve bu ekosistem hep canl? kalacakt?r." Avdagiç, bu süreçte yaz?l?m ve batarya teknolojilerine daha fazla yat?r?m yap?lmas?, tedarik sanayisinin dijital ve ye?il dönü?ümünün desteklenmesi, nitelikli i?gücü yeti?tirmeye h?z verilmesi ve KOB?'lerin desteklenmesi gerekti?ini vurgulad?. "Bir ülkenin sanayisinin ve teknolojisinin izi sadece otomotiv sektöründen sürülebilir" Avdagiç, otomotiv sanayisinin ihracat, istihdam ve AR-GE yat?r?mlar? aç?s?ndan ekonomiye katk?s?na dikkati çekerek, otomotiv sanayisinin Türkiye'nin ihracat?nda uzun y?llard?r birinci s?rada yer alan sektör oldu?unu an?msatt?. Sektörün, 2024'te de 37,2 milyar dolarl?k ihracat ile birinci s?rada yer ald???na i?aret eden Avdagiç, "Sektörde mavi yakal?dan beyaz yakal?ya kadar 250 bini a?k?n insan çal???yor. ??te sektör bu 250 bin ki?iyle Türk eme?inin niteli?ini ve ara?t?rma ruhunu geli?tiriyor. Ayr?ca teknoloji ve tasar?m? yak?ndan takip etmeyi zorunlu k?lan yap?s? sebebiyle de AR-GE'yi üretimin önünde tutuyor. Bu üç özellik sebebiyle ekonomimizin hareketlendirici unsurudur." dedi. Avdagiç, bir ülkenin sanayisinin ve teknolojisinin izinin sadece otomotiv sektöründen sürülebilece?ini, endüstriyel bilgi birikiminin, insan gücünün ve teknolojinin geli?iminin önce bu sektörde ba?lay?p sonra di?er sektörlere yay?ld???n? ifade etti. "Türkiye, Togg ile sektörde yeni giri?imler ve teknoloji yat?r?mlar? te?vik edecek bir a?amaya geçti" ?TO Ba?kan? Avdagiç, Türkiye'nin Togg ile "otomotivde kendi markas?n? yaratma" e?i?ini a?t???n? ve bu at?l?m?n sektörde yeni giri?imleri ve teknoloji yat?r?mlar?n? te?vik edecek bir a?amaya geçti?ini dile getirdi. Avdagiç, sözlerini ?öyle sürdürdü: "Çünkü Togg, kalitesi tescillenen 5 y?ld?zl? bir otomobildir, müthi? dayan?kl?d?r. Bu nedenle Togg, bahsetti?iniz dalgaya yol açabilir demiyorum, yol açm??t?r diyorum. Unutmayal?m ki Türkiye halihaz?rda birçok otomobili, otobüs, kamyon gibi ticari araçlar? üretme kapasitesine sahip. Böyle oldu?u için Togg ortaya ç?kt?. Togg, 'Tamam, bizim de bir yerli otomobil markam?z oldu' cümlesinin ötesine geçti. Dünyadaki elektrikli araç geli?imine ba?l? olarak yeni giri?imlerin ve teknoloji yat?r?mlar?n?n tetikleyicisi olabilece?ini gösterdi." Togg'un öncülü?ünde geli?en yeni dönemin yerli ekosistemde AR-GE, yaz?l?m, batarya teknolojileri ve mobilite çözümleri alanlar?nda yeni bir bak?? aç?s?n?n önünü açaca??n? kaydeden Avdagiç, Togg'un yurt d???nda da sat?lmaya ba?lanmas?n?n hem ihracat potansiyelini olumlu etkileyece?ini hem de yeni giri?im ve yat?r?mlar? te?vik edece?ini sözlerine ekledi. Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |