|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Türkiye, Zengezur Koridoru'nun aç?lmas?yla küresel tedarik zincirlerinde merkez olabilir Azerbaycan Cumhurba?kan? ?lham Aliyev ile Ermenistan Ba?bakan? Nikol Pa?inyan, ABD Ba?kan? Donald Trump'?n ev sahipli?inde geçen hafta Beyaz Saray'da gerçekle?en 3'lü zirvenin ard?ndan ortak deklarasyona imza atm??t?.Bu kapsamda Trump, Zengezur Koridoru'nun geli?tirilmesi konusunda Ermenistan ile 99 y?la kadar uzayabilecek bir anla?maya vard?klar?n?, Azerbaycan'?n Ermenistan'?n egemenli?ine sayg? gösterirken, Nahç?van'a tam eri?im sa?lanaca??n? aktarm??t?. ABD'nin arabuluculu?unda Azerbaycan ile Ermenistan aras?nda imzalanan anla?mayla gündeme gelen Zengezur Koridoru, Türkiye'nin bölgesel lojistik ve ticaret stratejileri aç?s?ndan kritik bir f?rsat olarak de?erlendiriliyor. Uzmanlara göre koridor, enerji, ula?t?rma ve dijital altyap? aç?s?ndan Türkiye'ye yeni entegrasyon imkanlar? sunacak. Demiryolu hatlar?, petrol ve do?al gaz boru hatlar? ile fiber optik a?lar?n bu güzergahta yer almas?, Türkiye'yi bölgesel enerji ve ileti?im geçidi haline getirebilir. Ekonomi çevreleri, bu geli?menin ?stanbul ve Mersin limanlar? üzerinden Avrupa pazar?na aç?lan Türk lojistik sektörüne rekabet avantaj? sa?layaca??n? belirtiyor. Türkiye'nin Orta Koridor kapsam?ndaki Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hatt?yla entegrasyon da dü?ünüldü?ünde, Zengezur güzergah? yük ta??mac?l???nda maliyet ve süreyi azaltan bir unsur olacak. "Türkiye, bu süreçte küresel tedarik zincirlerinde merkezi aktöre dönü?me f?rsat?na sahip" Konuya ili?kin AA muhabirinin sorular?n? yan?tlayan UT?KAD Ba?kan? Bilgehan Engin, Türkiye'nin lojistik ve d?? ticarette yeni bir ça??n e?i?inde oldu?unu söyledi. Engin, "Azerbaycan'?n bat? bölgeleri ile Nahç?van Özerk Cumhuriyeti'ni Ermenistan üzerinden birbirine ba?lamas? planlanan Zengezur Koridoru, sadece bir ula??m projesi de?il, bölgesel ticaretin, lojistik hatlar?n?n ve jeopolitik dengelerin yeniden ?ekillenece?i stratejik bir ad?md?r. Türkiye, bu süreçte do?u ile bat? aras?nda lojistik köprü kurarak küresel tedarik zincirlerinde merkezi aktöre dönü?me f?rsat?na sahip." diye konu?tu. Zengezur Koridoru'nun Çin'den ba?lay?p Hazar Denizi üzerinden Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye'ye, oradan da Avrupa'ya uzanan Orta Koridor'un etkinli?ini art?racak alternatif ve tamamlay?c? bir güzergah sundu?unu anlatan Engin, Gürcistan üzerinden geçi?lerde ya?anan altyap? yetersizlikleri ve gümrük engelleri nedeniyle uzayan ta??ma sürelerinin Zengezur hatt? sayesinde önemli ölçüde azalaca??n? bildirdi. Engin, Zengezur Koridoru'nun Türkiye için önemine i?aret ederek, ?öyle devam etti: "Türkiye, bu yeni güzergahla Nahç?van ve Azerbaycan üzerinden Orta Asya'ya do?rudan kara ve demiryolu ba?lant?s? kurarak, ta??ma süresini k?saltacak ve maliyetleri dü?ürecek. Bu yeni hat sayesinde transit süreler önemli ölçüde k?salacak, lojistik maliyetlerde dü?ü? ya?anacak, Türk Cumhuriyetleri ile kesintisiz lojistik köprü kurulacak ve Türkiye'nin do?usundaki iller için yeni ekonomik f?rsatlar do?acak. UT?KAD olarak Zengezur Koridoru'nun Türkiye'ye sadece ticari de?il, jeoekonomik anlamda da büyük de?er kataca??na inan?yoruz. Bu koridor, Türkiye'nin Avrasya'daki merkezi konumunu güçlendirmekle kalmayacak, ayn? zamanda Türk dünyas?n?n ekonomik ve kültürel olarak daha da yak?nla?mas?na vesile olacak. Kars-I?d?r-Nahç?van Demiryolu projesiyle entegre edilecek bu hat, do?udaki illerimiz için yeni ticaret yollar? ve kalk?nma f?rsatlar? yaratacak." "Zengezur, Türkiye'nin lojistikte bu yüzy?l?n lider ülkelerinden biri olma hedefi için stratejik kap?" UT?KAD Ba?kan? Engin, Zengezur Koridoru'nun ABD'nin yönetiminde i?letilmesi ihtimalinin projenin h?zla i?ler hale gelmesi aç?s?ndan baz? avantajlar sunabilece?ini anlatt?. Engin, "Özellikle limanlar, demiryollar?, güvenlik sistemleri ve gümrük altyap?lar?nda yap?lacak modernizasyonlar sayesinde Türkiye'nin bölgesel lojistik üssü olma hedefi daha da h?z kazanabilir. Ancak bu durum, ayn? zamanda jeopolitik riskleri de beraberinde getirmekte. ABD'nin koridor üzerindeki etkinli?i, Çin'in ticaret güvenli?ini tehdit edebilir ve yeni hamleleri tetikleyebilir. Ayn? ?ekilde Rusya'n?n Güney Kafkasya'daki nüfuz alan?n? daraltabilir ve Türkiye'nin lojistik liderli?ini s?n?rland?rabilecek politik bask?lar do?urabilir. Bu nedenle Türkiye, bu süreci sadece jeopolitik de?il, jeoekonomik hassasiyetlerle de yönetmeli, stratejik özerkli?ini koruyarak bölgesel dengelere uygun bir denge politikas? izlemelidir." ?eklinde konu?tu. Zengezur Koridoru'nun potansiyelinden tam anlam?yla yararlanabilmek için baz? stratejik ad?mlar?n hayata geçirilmesinin önem arz etti?ini vurgulayan Engin, baz? hususlara dikkati çekti. Engin, "Bölgesel altyap? uyumunun h?zla sa?lanmas?, gümrük sistemlerinde dijital entegrasyonun tamamlanmas?, Marmaray'?n yük ta??ma kapasitesinin art?r?lmas? ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne demiryolu ba?lant?s?n?n ivedilikle tamamlanmas? gerekiyor. Bu ad?mlar?n gerçekle?tirilmesi, Türkiye'yi sadece bölgesel ticaretin de?il, Avrupa, Asya ve Orta Do?u'yu birbirine ba?layan küresel tedarik zincirlerinin de vazgeçilmez bir aktörü haline getirecek." dedi. Zengezur Koridoru'n?n yaln?zca yük ta??makla kalmayaca??n? aktaran Engin, kültürleri, ekonomileri ve stratejik ortakl?klar? da birbirine ba?layaca??n? vurgulad?. Engin, "UT?KAD olarak bu vizyonun hayata geçmesi için kamu ve özel sektör i?birliklerini güçlendirmeye, yerel, bölgesel ve uluslararas? platformlarda sürecin stratejik önemini vurgulamaya devam ediyoruz. Çünkü biliyoruz ki Zengezur, sadece bir koridor de?il, Türkiye'nin lojistikte bu yüzy?l?n lider ülkelerinden biri olma hedefi için gelece?e aç?lan stratejik bir kap?d?r." de?erlendirmesinde bulundu. Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |