|
|
| | #1 |
| Çevrimiçi ![]() ![]() ![]() | Araç sahipleri dikkat! Sigortada yeni dönem bugün ba?lad? Olas? bir kaza durumunda olu?an maddi hasarlar? kar??layan trafik sigortas? ve kaskoda önemli de?i?iklik bugün hayata geçti. Normal ?artlarda kaza sonras? araçlar perte ç?kar?l?yor ve bu tutarlar sürücülere sigorta ?irketi taraf?ndan ödeniyordu. Bugün itibar?yla art?k hasarl? araçlar? perte ç?karmak zorla?acak.![]() 2024 y?l?nda kasko sigortas? olan 51 bin 774 araç, trafik sigortas? olan 37 bin 777 araç perte ç?kar?lm??t?. Bir ba?ka deyi?le kaskolu her 100 araçtan 4'ü, zorunlu trafik sigortal? her 100 araçtan 3'ü perte ç?k?yor. Leman Dergisi'ndeki skandal karikatüre tepki ya?d?: Sayg?s?zl??? lanetliyoruzGenellikle dü?ük bedelli araçlar bir kazaya kar??t???nda maddi tazminat tutar? yüksekse sigorta ?irketi arac? perte ç?karmay? tercih edebiliyor ya da sürücü 'kaza yapt?m, araçtan so?udum, art?k kullanmak istemiyorum' dedi?i zaman sigorta ?irketi mü?teriyi kaybetmemek için arac? perte ay?rabiliyordu. 'S?GORTA ??RKET? ?LE SÜRÜCÜ ANLA?TI?INDA ARAÇ PERTE ÇIKAB?L?YORDU' Bugün itibar?yla araçlar?n pert olma ?artlar? de?i?ti. Peki yeni dönem nas?l olacak Konuyla ilgili detaylar? milliyet.com.tr'ye de?erlendiren Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu (TÜKONFED) Ba?kan? Turusan Ba?c? ?u ifadeleri kulland?: "Kasko poliçesinde bir pert hikayesi vard?r. Daha önceden kaskolu araçlar trafikte hasar gördü?ünde, kaza durumuna göre bazen hasar %30-%40 olsa bile sigorta ?irketi arac? perte ç?karabiliyordu ya da sigortal? 'bu araç hasarl? ben buna binmem, perte ç?kar?n' diyordu. Yani sigorta ?irketi ile sigortal? anla?t???nda araba perte ç?kar?labiliyordu. '?HALE ?LE PERT KAYITLI ARAÇLAR SATILAB?L?YOR' Genelde bu i?i eksperler yap?yordu ancak tüm i?ler eksper üzerinden yürümeyebiliyordu. Yani sigorta ?irketi ile sigortal? anla??rsa arac? perte ç?karabiliyordu. Hatta perte ç?kan bu araçlar için sigorta ?irketlerinin anla?t??? ihale platformlar? vard?. ?hale yoluyla bu araçlara fiyat verilip sigorta ?irketinden sat?n alabiliyordu. Sonras?nda arac? sat?n alanlar bu arac? yapt?r?p tekrar piyasaya sürebiliyordu. Son dakika: Leman Dergisi'ne soru?turma! 4 ki?i gözalt?na al?nd?YEN? S?STEM NE OLACAK? Peki ?imdi ne olacak? Sigortac?l?k ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) yeni bir düzenleme getirdi. Buna göre hasar gören arac?n onar?m masraf? arac?n piyasa de?erinin yüzde 60'?n?n üzerinde de?ilse onar?m görülmeyecek. Yani arac?n piyasa de?erinin yüzde 60'?n? a?an a??r hasar? varsa bu araç a??r hasar kay?tl? say?lacak ve o zaman perte ç?kar?labilecek. 'YEN? DÖNEM PERT KAYDINDA B?R ?ST?SNA VAR' Örnek vermek gerekirse arac?n piyasas? 1 milyon TL ise 600 bin TL üzerinde tamir, onar?m masraf? varsa bu araç perte ç?kar?lacak. Ancak istisnai bir durum da var. Arac?n ?asesi kayd?, takla att?, tavan? ar?zaland?, hava yast?klar? patlad?, elektroik parçalar, kritik parçalar hasar ald?. Bu durumda hasar oran? yüzde 60'?n alt?nda olsa dahi yine a??r hasarl? say?labilecek. 'ARACI PERTE ÇIKARMAK ZORLA?TI' Yani yüzde 60'?n alt?ndaki hasarlar sigorta ?irketi taraf?ndan perte ç?kar?lamayacak. Sigortal? da 'ben art?k bunu perte ç?karabilirim' diyemeyecek. Bu durum sigortal?larda bir memnuniyetsizlik ya?atabilir. Bu çok suistimal ediliyordu. SEDDK böyle bir düzenleme ç?kard?. Art?k bundan sonra arac? perte ç?karmak zorla?t?. 'S?GORTALI ?LE ??RKET?N ANLA?MA DÖNEM? B?TT?' Mutlaka arac?n de?er tespitini eksper yapacak. Sigortal? ile sigorta ?irketinin anla?ma dönemi bitti. Peki bu i?ler nas?l olacak? Tam hasarl? araçlarda hurda tescil belgesi, sigorta ?irketine teslim edilmeden sigorta ?irketi hasar? ödeyemeyecek. PERTE ÇIKAN ARAÇ ?Ç?N ÖDEME NASIL OLACAK? Ayn? ?ekilde a??r hasarl? araçta trafikten çekilme belgesi ?irkete teslim edildikten sonra hasar, sigortal?ya ödenecek. Tam hasar ve a??r hasarda hurda arac?n sat?? yönteminde bir de?i?iklik yap?lmad?. Yani sonras?nda bu pert araçlar? sat?n almak isteyen ki?iler bunu alabilecekler. Uygulama bugün itibar?yla ba?lad?." Kaynak ; Milliyet |
|
![]() |
| |