Tekil Mesaj gösterimi
Alt 28-06-25, 06:45   #1
Çevrimiçi
aSpeNDos Konuyu Baslatan
Kullanıcıların profil bilgileri ziyaretçilere kapalı
Hepimiz içerik olduk


Sosyal medya hayat?m?z?n merkezine oturmu? durumda. Be?enilmek, izlenmek, payla??lmak, art?k yaln?zca bir payla??m?n konusu de?il, bir ba?ar? ölçütü. Ancak bu görünürlü?ün bedeli her geçen gün a??rla??yor. Özellikle gençler, sosyal medya algoritmalar?n?n ?ekillendirdi?i yapay bir dünyada, gerçeklikle ba??n? kopar?yor. Ruh sa?l???, fiziksel sa?l?k, etik de?erler ve hatta hayatlar, bu dijital yar??ta göz göre göre feda ediliyor. Son y?llarda sosyal medyada izlenme u?runa yap?lan pek çok içerikinsan hayat?n? tehdit eder hale geldi. TikTok'ta mukbang (kamera kar??s?nda abart?l? yemek yeme) videolar?yla tan?nan Efecan Kültürya da Nihal Candan'? ölümü ard?ndan yap?lanlar bu tehlikenin sadece iki örne?i.

?lginizi Çekebilir'Mutluluklar sponsorlu'

Üsküdar Üniversitesi Sosyoloji Bölüm Ba?kan? Prof. Dr. Bar?? Erdo?an, sosyal medya fenomenlerinin görünürlük u?runa fiziksel ve ruhsal sa?l?klar?n? tehlikeye att?klar?n? belirtti. Erdo?an, "Tehlikeli meydan okumalar, absürt içerikler, güzellik u?runa sa?l??? tehdit eden uygulamalar" gibi örneklerin, dijital dünyan?n tehlikeli yüzü oldu?unu söyledi. "Kendin olmak de?il, t?klanabilir olmak önemli" diyen Erdo?an, fenomenlerin uç davran??larla dikkat çekmeye çal??t???n?, markalar?n da"skandal prim yap?yor" anlay???yla bu ki?ilerle i? birliklerine girdi?ini vurgulad?.

Prof. Erdo?an'a göre, normalde utan?lacak davran??lar pazarlanabilir hale geliyor. Sürekli yeni içerik üretme bask?s?n?n fenomenlerde tükenmi?lik yaratt???n? belirten Prof. Dr. Erdo?an, "?çten duygularla yap?lan payla??mlar zamanla yapayla??yor. Kahkahalar yapmac?k, göz ya?lar? kurgu, mutluluklar sponsorlu oluyor" dedi.Bu sorunun sadece psikolojik sorunlar? olan birkaç ki?inin davran???yla s?n?rl? olmad???n? vurgulayan Prof. Dr. Erdo?an, "?nsanlar?n de?erlerini be?eni say?s?yla ölçen bir düzen kurduk. Toplumsal olarak görünmez bir mücadele içindeyiz. Hepimiz t?pk? fenomenler gibi kendi çap?m?zda daha fazla takipçi ve be?eni almak için mücadele ediyoruz. Bu çark? durdurmak zor. Çünkü, bu dijital ekonomide insan de?il, içerik de?erli. Ne izledi?imizi, neye de?er verdi?imizi sorgulamad?kça bu sistem de?i?mez. Çünkü düzenden içerik üreticileri kadar biz izleyiciler de sorumluyuz" dedi.

'K?yaslama tetikliyor'

Klinik Psikolog Doç. Dr. Gizem Akcan, "Özellikle kad?nlardasosyal medyada kar??la??lan ili?kilerle kendini k?yaslama hali çok yayg?n, 'Benim neyim eksik?' dü?üncesine yol aç?yor. Bu, de?ersizlik ve yetersizlik patolojisini tetikliyor.Kendini gerçek hayatta de?ersiz hisseden birey, sosyal medyada ilgi gördükçe varl?k hissetmeye ba?l?yor. Be?enilmek bir ihtiyaçtan ç?k?p ba??ml?l??a dönü?üyor. ?çerik üretmek, dikkat çekmek, duygusal onay almak bir tür hayatta kalma ?ekline evriliyor."

'Ac?lar bile performansa dönü?tü'

Sosyal medyadaac?n?n bile performansa dönü?tü?ünü belirten Doç. Dr. Gizem Akcan, ?unlar? dedi: "Yak?n?n? kaybeden birinin 2 gün sonra video çekip helva kavurmas?, hastanede a??r bir hasta ile foto?raf?sosyal medyada reklam linki ekleyip payla?mak duygular?n bile pazarlanabildi?ini gösteriyor. Bugün insanlar üzgün olduklar?n? bile ispat etmek zorundaym?? gibi hissediyor. Bir yanda ekonomik zorluklar ve hayat?n gerçekleri, öte yanda filtrelenmi?, lüks, mutlu hayatlar. Bu uçurum umutsuzluk, sinirlilik, içe çekilmeye kadar giden a??r psikolojik süreçler do?urabiliyor. Topluca ya?ad???m?z bir travma var."


Kaynak ; Milliyet
  Alıntı ile Cevapla